Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Over ons

Al ruim een eeuw bouwen we aan beter wonen in Rijswijk. Dat doen we door aandacht te geven aan wat er leeft en speelt onder bewoners. Iedereen heeft een eigen situatie, een eigen verhaal. En dát staat bij ons centraal. Wat hebben huurders nodig om zich thuis te voelen en hoe kunnen wij daaraan bijdragen?

Hier staan wij voor
Wij bieden goed en betaalbaar wonen voor mensen die elders op de vrije huur- of koopmarkt niet kunnen slagen. Dat gaat verder dan de woning alleen. Als zichtbare en lokaal verbonden partner bouwen wij mee aan een sterk Rijswijk.

Hier gaan we voor
Bij ons staat de mens en zijn situatie centraal. Onze producten en dienstverlening stemmen we daar zo goed mogelijk op af. Deze variatie en flexibiliteit kunnen we bieden omdat we naar buiten gericht zijn. We staan in verbinding met onze huurders en omgeving. We zijn ‘gewoon’ dichtbij, zichtbaar en aanspreekbaar en luisteren met aandacht en begrip naar wat nodig is. Samen gaan we op zoek naar een passende oplossing.

Onze doelgroep en ons werkgebied
Wij zijn er voor iedereen die in Rijswijk wil wonen en een inkomen heeft binnen de inkomensgrenzen voor onze woningen. We zijn er ook voor mensen met een urgente huisvestingsvraag. En voor mensen met een middeninkomen. De balans tussen de verschillende groepen en daarbij passende woningen en huurprijzen laten we bepalen door de vraag vanuit de markt. Daar stemmen we onze woningopgave op af.

Hier werken wij
We werken in de regionale woningmarkt Haaglanden, waarbij we ons vooral richten op Rijswijk. Wanneer daar behoefte aan is, dragen we ook bij aan de woningvraag buiten de grenzen van de gemeente Rijswijk. We letten er dan wel op dat deze gebieden goed bereikbaar en te beheren zijn voor ons.

Rijswijk Wonen vindt dat er in Rijswijk voor iedereen een passende plek moet zijn, ongeacht levensfase en zorgvraag.

We hebben oprechte aandacht voor onze huurders. Zo vangen we signalen op als mensen kwetsbaar zijn en een steuntje in de rug nodig hebben. Dankzij een goede relatie met onze partners in zorg en welzijn kunnen we op tijd doorverwijzen. Daarnaast werken we met (zorg)partners samen om huisvesting te bieden aan ouderen of mensen die begeleiding nodig hebben bij het wonen.

In het programma 'Rijswijk Wonen en Zorg' laten we zien wat we doen om onze ambitie te realiseren. Dit programma is verdeeld in zes thema's:
Woningen geschikt maken
Wonen met een plus
Wonen met begeleiding
Wonen in een geclusterde woonvorm
Doorstroming van senioren
Signaleren en doorverwijzen.

Hier vindt u het volledige programma 'Rijswijk Wonen en Zorg'.

Bekijk alle vragen in de categorie "Over ons"

Toezicht en verantwoording​

De Raad van Commissarissen controleert het bestuur. De Raad adviseert het bestuur, ook als het bestuur daar niet om vraagt. De Raad beslist ook over het benoemen, beoordelen, schorsen en ontslaan van de directeur-bestuurder. Bent u benieuwd wat de Raad precies doet en mag? Dat leest u in het reglement van de Raad van Commissarissen.

We stellen de Raad van Commissarissen graag aan u voor
De Raad bestaat uit vijf leden. Ieder lid zit vier jaar lang in de Raad. Bij een tweede termijn kan dit oplopen tot acht jaar.

De heer J. de Gruijter 
Benoemd per 21 maart 2025
Einde eerste termijn 20 maart 2029
Beroep: Lid Raad van Bestuur ASVZ
Nevenfuncties:
- Voorzitter Raad van Toezicht Cultureel Centrum Landvast

De heer J.H. Kets, lid
Benoemd per 1 januari 2024
Einde eerste termijn 31 december 2027
Beroep: eigenaar Jimapi Corporate Finance B.V.
Nevenfuncties:
- Bestuurslid Stichting Nationale Milieudatabase
- Werkgeversvoorzitter, Clusterbestuur BTER Bouw & Infra
- Lid Raad van Commissarissen Woningstichting Ons Doel

Mevrouw D.S.N. Bakker-van den Berg, lid
Benoemd per 6 maart 2019
Einde tweede termijn 5 maart 2027
Beroep: eigenaar van Bakker-Van den Berg Holding B.V.

Mevrouw A. Jetzes, lid
Benoemd per 1 januari 2023
Einde eerste termijn 31 december 2025
Beroep: Zelfstandig adviseur/manager
Nevenfuncties:
- Arbiter bij de Raad van Arbitrage voor bouwgeschillen
- Bestuurder Stichting P.B. Vastgoed

Mevrouw M.S. Biemans, lid
Benoemd per 1 januari 2023
Einde eerste termijn 31 december 2026
Beroep: directeur TUIS Nederland en zelfstandig adviseur verbonden aan het netwerk Circusvis

Rooster van aftreden
20 maart 2029 - de heer J. de Gruijter (hernoembaar)
31 december 2025 - mevrouw A. Jetzes (hernoembaar)
31 december 2026 - mevrouw M.S. Biemans (hernoembaar)
5 maart 2027 - mevrouw D.S.N. Bakker-van den Berg
31 december 2027 - de heer J.H. Kets (hernoembaar)

Honorering
De honorering van de Raad van Commissarissen is vastgesteld conform de "Beroepsregel bezoldiging commissarissen, klasse F.

Wij werken hard aan een goed, efficiënt en verantwoordelijk bestuur van Rijswijk Wonen. We leggen uit hoe we onze plannen waarmaken in de bestanden hieronder. Daar leest u ook wie ons controleert.

Bekijk alle vragen in de categorie "Toezicht en verantwoording​"

Reparatie aanvragen

De meeste reparaties betalen wij. Maar er zijn ook dingen die u zelf moet regelen en betalen. Hier vindt u daarvan een overzicht.

Sluit dan een serviceabonnement af. Dat scheelt u gedoe.

Bekijk alle vragen in de categorie "Reparatie aanvragen"

Groot onderhoud

Wij willen graag dat uw prettig kunt leven in uw woning. Daarom houden we goed in het oog hoe de kwaliteit van onze woningen is. En zorgen we ervoor dat er op tijd groot onderhoud wordt ingepland. Groot onderhoud is bijvoorbeeld het isoleren van dak en gevel. En het opknappen of vervangen van badkamer en keuken. Als we plannen hebben voor uw woning of complex, krijgt u dat ruim van tevoren van ons te horen. U hoort dan wat we doen, wanneer het gebeurt en wat we van u verwachten.

Standaard onderhoud doen we vaker. Denk bijvoorbeeld aan het schilderen van buitendeuren en kozijnen. Ook dan hoort u op tijd wanneer we bij u komen werken.

Wij willen graag dat u kunt wonen in een duurzame, energiezuinige woning, zodat uw energierekening niet hoger is dan nodig. Dat is goed voor u én voor het milieu.

Al onze woningen moeten energielabel B krijgen of beter. We onderzoeken per complex, straat of buurt hoe we dat het beste doen. Het kan zijn dat we daken en gevels isoleren. Als er nog enkel glas is, vervangen we dat door dubbel glas. Zo mogelijk halen we woningen 'van het gas af'. 

We combineren de werkzaamheden met onderhoud en verbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan een makkelijke toegang, of asbest weghalen.  

Bekijk alle vragen in de categorie "Groot onderhoud"

Zelf klussen

Sommige klussen aan de binnenkant van uw woning mag u zonder toestemming doen. Maar alleen als het heel weinig kost om het weer terug te veranderen. U onderhoudt uw aanpassingen zelf.

Wilt u iets veranderen aan de buitenkant van uw woning? Dan vraagt u altijd eerst toestemming. Ook bij grote veranderingen binnen uw woning vraagt u eerst toestemming. We geven u graag een paar voorbeelden:

  • aanbouwen, bijbouwen, verbouwen, wegbreken
  • het plaatsen van zonwering aan de buitenkant van uw woning
  • het plaatsen van (schotel)antennes, buitenantennes, zendmasten, reclameborden, duivenhokken/tillen, kippenhokken, volières, schuurtjes, bergingen enzovoort
  • het plaatsen van vaste barbecues, vuurkorven enzovoort
  • het aanpassen of toevoegen van installaties
  • het plaatsen van zonnepanelen
  • het plaatsen van harde vloerbedekking
  • het plaatsen van een heg of schutting tussen uw woning en die van de buren
  • het planten van bomen

U vraagt de toestemming makkelijk aan door een e-mail te sturen naar: info@rijswijkwonen.nl.

Bekijk alle vragen in de categorie "Zelf klussen"

Klacht of compliment melden

U kunt een reparatie direct aanvragen via info@rijswijkwonen.nl of via telefoonnummer (070) 33 64 200. Heeft u vragen over een reparatie die u al eerder meldde? Bel dan ook met (070) 33 64 200.

Probeer er eerst samen uit te komen. Is een gesprek met de buren niet mogelijk of levert het niets op? Dan kunt u de hulp van Buurtbemiddeling inroepen. Komt u er dan nog niet uit? Dien dan een overlastklacht bij ons in via deze link.

Bekijk alle vragen in de categorie "Klacht of compliment melden"

Huur betalen

Als u wilt, kunnen wij uw huur iedere maand automatisch van uw rekening afschrijven. Dat doen wij dan op de eerste van de maand. Toestemming voor zo'n doorlopende automatische incasso geeft u ons via Mijn Rijswijk Wonen of via het machtigingsformulier.  

U kunt eenvoudig, veilig en snel uw factuur betalen via de e-mail factuur die u iedere maand ontvangt. In de e-mail staat een 'Nu betalen' knop. Daarmee betaalt u uw factuur.

Niet betaald? Dan krijgt u een herinnering met een betaallink
Is het een keer niet gelukt om op tijd te betalen? U krijgt dan van ons een herinnering, via e-mail of sms. U krijgt de e-mail vanuit huurincasso@rijswijkwonen.nl. Ook via de betaallink in de sms betaalt u uw factuur makkelijk, veilig en snel.

Onze e-mails zijn goed herkenbaar aan het e-mailadres en de links
Onze e-mails zijn altijd afkomstig van huurincasso@rijswijkwonen.nl. Alle links in onze e-mails komen uit op de website transactions.rijswijkwonen.nl en zijn beveiligd. Een beveiligde webpagina begint altijd met https://, en niet met http://. U vindt onderaan onze e-mails ook een veiligheidscheck. Met deze check ziet u altijd of de mail klopt met wat hierboven staat.

Heeft u geen e-mailadres? Dan krijgt u rekeningen met de post
U krijgt van ons een papieren rekening of herinnering. In zo'n brief vindt u een QR-code en een link om mee te betalen. Een QR-code gebruikt u met uw smartphone. Maar u kunt natuurlijk ook nog steeds zelf de huur iedere maand overmaken. Wat u het fijnst vindt!

Bel of mail gerust met vragen of om informatie door te geven
Wilt u een e-mailadres of telefoonnummer aan ons doorgeven? Mail ons gerust op huurincasso@rijswijkwonen.nl of bel ons op (070) 33 64 200. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 8.15 tot 16.00 uur en op vrijdag van 8.15 tot 12.00 uur. We nemen graag de tijd om uw vragen te beantwoorden!

Bekijk alle vragen in de categorie "Huur betalen"

Huurachterstand

Neem vooral contact met ons op! Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing. Denk bijvoorbeeld aan een betalingsregeling, waarbij u uw achterstand in delen terugbetaalt. Wij helpen u ook graag de juiste mensen en instanties te vinden om u verder te helpen.

Met een betalingsregeling betaalt u uw achterstand in delen terug.

Zo werkt het

  • U betaalt iedere maand een deel van uw schuld af. We spreken samen af hoeveel. U zorgt ervoor dat dit voor de 1e van de maand op onze rekening staat.
  • Lukt het niet de delen op tijd te betalen? Dan moet u de rest van het bedrag in één keer betalen. U kunt dan dus helaas niet meer in delen betalen.

Houdt u ook rekening met deze voorwaarden

  • U heeft in het afgelopen jaar niet eerder een betalingsregeling gehad.
  • U mist geen andere betalingen. U betaalt dus ook de normale huur nog steeds op tijd. Wij ontvangen de normale huur dus voor de 1e van de maand.
  • U kunt geen uitstel van betaling aanvragen. Andere rekeningen mag u dus niet later dan normaal betalen.

Lukken de betalingen niet? Dan moeten we een deurwaarder sturen
U betaalt zelf de kosten van de deurwaarder.

We snappen dat u misschien nog vragen heeft
Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder. U bereikt ons via (070) 33 64 200. Dat kan op maandag tot en met donderdag van 08.15 tot 16.15 uur en op vrijdag van 08.15 tot 12.00 uur.

Bekijk alle vragen in de categorie "Huurachterstand"

Huurcontract opzeggen

U kunt het huurcontract iedere dag van de maand opzeggen. De huur stopt minimaal een maand later. Valt de einddatum van het huurcontract in het weekend of op een feestdag? Dan verschuift de einddatum naar de eerste werkdag daarna. Verlaat u de woning en blijft een andere huurder er wonen? Dan is het nodig om het huurcontract aan te laten passen. Stuur een e-mail met deze vraag naar info@rijswijkwonen.nl. Wij laten u dan weten of het mogelijk is om uw huurcontract aan te passen en welke documenten we van u nodig hebben.

Als u het huurcontract opzegt, kunt u meteen een afspraak maken voor de voorinspectie.

Tijdens de voorinspectie lopen we samen met u de woning door en spreken we af hoe de woning moet worden achtergelaten. De voorinspectie duurt meestal een uur.

In de woningen van vóór 1994 kan asbest aanwezig zijn. Als dat zo is, dan zal een medewerker van Van Santen Advies bij de voorinspectie aanwezig zijn.

Bekijk alle vragen in de categorie "Huurcontract opzeggen"

Sociaal of vrije sector

Om huurwoningen betaalbaar te houden voor mensen met een lager inkomen, gelden er regels voor de huurprijs van sociale huurwoningen:
Voor een woning in de vrije sector gelden minder regels voor de huurprijs dan bij een sociale huurwoning:
  • geen maximale huurprijs voor de woning;
  • geen maximale jaarlijkse huurverhoging: behalve als dat in de huurovereenkomst staat;
  • het puntensysteem geldt niet;
  • u komt niet in aanmerking voor huurtoeslag;
  • bij onenigheid moet u naar de rechtbank en niet naar de Huurcommissie.

De verhuurder kan niet zomaar de huur opzeggen. De huurbescherming bij huurbeëindiging is wel hetzelfde als bij sociale huurwoningen.

Bekijk alle vragen in de categorie "Sociaal of vrije sector"

Woningruil

Bij woningruil van een sociale huurwoning gelden een aantal voorwaarden:

  • uw inkomen past bij de huurprijs van de woning;
  • uw gezinsgrootte past bij de grootte van de woning;
  • uw leeftijd past bij de woning;
  • geen van beide woningen mogen nu leeg staan of leeg achterblijven na de woningruil;
  • na de ruil kunt u het eerste jaar de huur niet opzeggen;
  • beide huurders kunnen een verklaring van goed huurderschap overleggen van hun verhuurder;
  • als uw woning aangepast is voor mindervaliden, moet deze beschikbaar blijven voor mindervaliden. Wanneer de nieuwe bewoner niet mindervalide is of mindervalide gezinsleden heeft, kunt u niet ruilen;
  • de beoordeling vindt plaats op basis van de Europese Regelgeving, de regels van Woonnet Haaglanden en ons eigen toewijzingsbeleid;
  • het voordeel van woningruil is dat u de lange wachttijden van Woonnet Haaglanden omzeilt. Het nadeel is dat u de woning overneemt zoals de vorige huurder deze achterlaat. Rijswijk Wonen voert geen (mutatie)werkzaamheden uit aan de woning.
  • Bij woningruil berekenen wij de huurprijs van de woning opnieuw. Het kan zijn dat de nieuwe huurder een andere huurprijs gaat betalen dan u.
Bekijk alle vragen in de categorie "Woningruil"

Gezond en veilig wonen

Een gezin van vier personen raakt gemiddeld zo'n 10 tot 14 liter vocht per dag kwijt. Voert u dit vocht niet goed af? Dan kan er schimmel ontstaan. Vocht en schimmel komen vaker voor in oudere woningen. Of als bewoners het huis niet goed luchten. Gelukkig kunt u er vaak zelf wat aan doen.

Bekijk de folder met advies over hoe u uw woning goed kunt ventileren.

Op de websites van de GGD Haaglanden en Gezond Wonen vindt u nuttige tips en filmpjes.

Asbest, dat klinkt eng en gevaarlijk. In sommige situaties kan asbest inderdaad gevaarlijk zijn – maar vaak niet. Dat is verwarrend. We geven u graag wat meer duidelijkheid.

Het weghalen van asbest
Er zijn strenge regels voor het weghalen van asbest. Het verkeerd weghalen is vaak namelijk gevaarlijker dan het gewoon laten zitten. Daarom mag u nooit zelf materiaal met asbest zelf weghalen of bewerken. Wij gebruiken altijd een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd. Komt u asbest tegen? Dan laat u het gewoon zitten, en belt u Rijswijk Wonen. Wij geven u graag advies.

Vraag ons om advies
Denkt u dat u asbest in huis heeft? Of komt u asbest tegen tijdens het klussen? Neem dan direct contact op met Rijswijk Wonen en vraag ons om advies. U bereikt ons op (070) 33 64 200, op maandag tot en met donderdag van 08.15 tot 16.00 uur en op vrijdag van 08.15 tot 12.00 uur.

U kunt asbest op verschillende plekken tegenkomen
U kunt asbest bijvoorbeeld tegenkomen in en op vensterbanken, leidingen, muurplaten, gevelplaten, daken en vloerbedekkingen zoals zeil.

Rijswijk Wonen houdt zich aan alle regels over asbest
Er zijn veel regels over asbest en veiligheid. Te veel om hier op te noemen. De overheid is hier veel mee bezig. En Rijswijk Wonen zorgt dat alles volgens de regels gaat.

Bekijk alle vragen in de categorie "Gezond en veilig wonen"

Tuinonderhoud

  • U haalt regelmatig onkruid weg uit de tuin. Heeft u een terras, pad of oprit? Dan haalt u ook het onkruid tussen de stenen weg.
  • Anderen mogen geen last hebben van uw planten of bomen. Snoei daarom op tijd uw heggen, planten en struiken. Ze hangen niet over de stoep, of in de tuin van de buren. De stoep en de achterpaden blijven vrij. Dat is bijvoorbeeld heel belangrijk bij brand. Maar het is ook fijner voor iedereen die er langskomt.
  • U maait regelmatig het gras.
  • U verwijdert dode planten.
  • Heeft u een houten schutting? Zorg dan dat deze netjes blijft. Denk bijvoorbeeld aan verven of beitsen, en het vervangen van kapotte planken. Let er ook op dat de schutting goed recht staat, en recht blijft staan.
  • U en uw buren zijn samen verantwoordelijk voor de schutting. Wilt u de schutting veranderen of verwijderen? Dan bespreekt u dat eerst met uw buren.
  • U gebruikt uw tuin niet om spullen te bewaren, zoals afval en spullen die u niet meer hoeft.
  • U plant geen klimop tegen uw woning. Deze planten kunnen de muur flink beschadigen. 
  • U plant geen bomen die (snel) te hoog worden. Te grote of te brede bomen kunnen namelijk schade maken aan uw huis. Uw buren kunnen er ook last van krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze dan minder zon krijgen.
  • U plant bomen altijd minimaal 2 meter van het huis af, en 2 meter vanaf de heg of schutting.

Natuurlijk houdt niet iedereen van tuinieren. Sommige huurders vinden het ook gewoon moeilijk. U hoeft het niet alleen te doen.

Vraag vrienden en familie
Een tuin netjes houden kan lastig zijn. Maar met vrienden en familie wordt het een stuk leuker. 

Is uw tuin niet netjes? Dan nemen wij contact met u op
Dat kan persoonlijk of met een brief. U krijgt drie weken om de tuin netjes te maken. U mag natuurlijk iemand vragen of inhuren om uw tuin netjes te maken. Na drie weken komen wij langs om de tuin te bekijken. Vinden wij de tuin nog steeds niet netjes? Dan krijgt u nog een brief.

Na een tweede brief betaalt u voor professioneel tuinwerk
Is uw tuin na de tweede brief nog steeds niet netjes? Dan huren wij een bedrijf in om het netjes te maken. U betaalt daar zelf de kosten voor. Dat kan duur zijn. Daarom willen wij niet dat het zo ver komt.

Bekijk alle vragen in de categorie "Tuinonderhoud"

Meedenken en meedoen

Met de Bewonersvereniging Rijswijk (BVR) overlegt Rijswijk Wonen over beleid dat alle huurders aangaat, ongeacht de wijk, buurt of complex waarin ze wonen. Ook beleid dat een hele wijk aangaat, wordt overlegd met de BVR.

De Bewonersvereniging Rijswijk bestaat uit huurders van Rijswijk Wonen. Het bestuur bestaat uit 7 personen en is gekozen door de leden van de vereniging. De BVR vertegenwoordigt alle huurders van Rijswijk Wonen en behartigt de collectieve belangen.

Het overleg wordt gevoerd door complex- of projectcommissies en Rijswijk Wonen (specifiek de wijkconsulenten en/of opzichters). De bevoegdheden van de BVR vloeien voort uit de Overlegwet en een samenwerkingsovereenkomst met Rijswijk Wonen.

Het bestuur van de BVR overlegt periodiek met de directeur-bestuurder van Rijswijk Wonen over beleid en beheer dat van toepassing is op het totale bezit van Rijswijk Wonen.

Bewonersvereniging Rijswijk
Postbus 8
2280 AA Rijswijk
info@bewonersverenigingrijswijk.nl
www.bewonersverenigingrijswijk.nl

Buurtambassadeurs zijn voor Rijswijk Wonen van onschatbare waarde. Zij zijn de ogen en oren van hun straat of portiek en dragen samen met Rijswijk Wonen bij aan een fijne woonomgeving.

Rijswijk Wonen wil graag weten wat er speelt in een wijk. Zodat we kunnen werken aan prettig en veilig wonen. En wie weet er nou beter wat er speelt dan de bewoners zelf? Daarom roepen we huurders op om buurtambassadeur te worden.

Wat een buurtambassadeur precies doet? Dat is heel verschillend. Sommigen organiseren een jaarlijkse buurtbarbecue. Anderen komen in actie bij ziekte en ouderdom, of bij het onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes, of het groen. Het is een rol die op veel verschillende manieren is in te vullen. Als het maar bijdraagt aan prettig wonen.
De buurtambassadeur hoeft geen reparaties of klachten van andere bewoners op te lossen.

Een buurtambassadeur heeft een direct lijntje met een wijkconsulent van Rijswijk Wonen. Zodat er snel afspraken kunnen worden gemaakt.

Ook buurtambassadeur worden? Of eerst eens verder praten?
Stuur een mail naar wijken@rijswijkwonen.nl of bel 070-33 64 200 en vraag naar uw wijkconsulent.

Bekijk alle vragen in de categorie "Meedenken en meedoen"

Seniorenwoningen

Dit zijn woningen waarvan de netto huurprijs maximaal € 808,06 is (prijspeil 2023). Deze woningen zijn bedoeld voor mensen met de lagere inkomens. Een alleenstaande onder de 55 jaar met een inkomen onder € 25.475 en 55+ers en huishoudens met meer personen met een inkomen onder € 34.575 per jaar (prijspeil 2023) kan in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Daarnaast zijn er huurgrenzen bepaald per leeftijd en aantal personen.

Zoeken en reageren

Wij verhuren onze sociale huurwoningen via www.woonnet- haaglanden.nl. Op deze website vindt u alle vrijkomende sociale huurwoningen in de regio Haaglanden (waaronder Rijswijk). De woningen op deze website worden volgens afgesproken spelregels toegewezen. Om op een woning te kunnen reageren, moet u ingeschreven staan bij Woonnet Haaglanden. Dit kost € 12,50 per jaar.

Meer informatie

Op www.woonnet-haaglanden.nl vindt u alle informatie die u nodig heeft om een woning te zoeken en te reageren. U leest daar ook wanneer u in aanmerking komt voor huurtoeslag. Komt u er niet uit? Neemt u gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Wij verhuren een beperkt aantal vrije sector woningen. U komt in aanmerking voor een vrije sector huurwoning als uw inkomen hoger is dan circa € 44.000 á € 51.800 per jaar en lager dan € 66.000 á € 76.000 óf wanneer u eventueel vermogen heeft.

Zoeken en reageren
Onze vrijkomende woningen in de vrije sector vindt u ook op Woonnet Haaglanden.

Bekijk alle vragen in de categorie "Seniorenwoningen"

Plataanstraat e.o.

In 2012 is groot onderhoud aan uw woning uitgevoerd, zodat u weer voor lange tijd fijn zou kunnen wonen. De afgelopen jaren bleek dat bewoners last hebben van tocht, vocht, schimmel en slechte vloeren. In 2022 hebben wij ruim 50 woningen laten onderzoeken. De conclusie is dat renoveren niet meer verstandig is. De woningen zouden alsnog niet voldoende duurzaam zijn en de kosten zouden erg hoog worden.

De verwachting is dat medio 2025 de woningen worden gesloopt.

Bekijk alle vragen in de categorie "Plataanstraat e.o."

Achterlaten van de woning

U wilt natuurlijk naar een schone nieuwe woning verhuizen. De huurder na u komt ook graag in een schoon huis aan. Daarom maken we deze afspraken als u verhuist:

  • U maakt de keuken, de douche en het toilet schoon. Vergeet u niet de binnenkant van de keukenkastjes? U haalt vetvlekken en kalkaanslag weg. U maakt de tegels, voegen en kitranden schoon, en haalt schimmel weg.
  • U maakt de woning leeg, en veegt of stofzuigt alle ruimten. Let u er ook op dat u overal vetvlekken weghaalt?
  • Heeft u ook een buitenruimte, zoals een berging of balkon? Vergeet u dan niet deze ook schoon en leeg te maken.
  • Muren en plafonds zijn netjes en heel. U haalt al het bevestigingsmateriaal uit de muren, zoals schroeven en spijker. Grote gaten vult u op. Kleine gaatjes van het boren, of van spijkers, kunt u zo laten.
  • Sommige woningen hebben behang aan de muren. U mag het verwijderen, als u wilt. Laat u muren achter zonder behang? Dan zorgt u ervoor dat de volgende huurder ze kan behangen. De muur moet vlak zijn, zonder putjes of gaatjes.
  • Wilt u de muur verven? Dan moet u zelf de gaatjes van 2 cm of kleiner nog invullen. Dan is de muur mooi vlak en glad. U verft met lichte, neutrale kleuren. Dat betekent wit, of lichte aardetinten.
  • De muren hebben geen vocht of schimmel.
  • Er zijn geen gele vlekken van het roken.
Bekijk alle vragen in de categorie "Achterlaten van de woning"

Privacy

Rijswijk Wonen verwerkt uw persoonsgegevens doordat u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze zelf aan ons verstrekt.

Bent u geïnteresseerd in een woning en schrijft u zich in als woningzoekende bij Woonnet Haaglanden, dan worden de volgende gegevens van u gevraagd:

  • Naam, adres- en woonplaatsgegevens
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Informatie over meeverhuizende personen/de gezinssamenstelling
  • Indicatie van het verzamelinkomen


Voor u op een woning kunt reageren moet u een inkomensverklaring of loon- of uitkeringsspecificatie uploaden. Voor u een woning krijgt aangeboden moet u de volgende stukken aanleveren:

  • Verhuurdersverklaring
  • Uittreksel BRP
  • Inkomensverklaring


Wanneer u huurder van ons wordt hebben wij van u ook de volgende persoonsgegevens nodig:

  • Bankrekeningnummer
  • Urgentieverklaring (indien van toepassing)
  • Scheidingsconvenant (indien van toepassing)
  • Informatie over eventuele openstaande (huur)schulden
  • WMO-verklaring (indien van toepassing)
  • Wij vragen u zich te legitimeren, maar maken geen kopie van uw identiteitsbewijs
  • Documenten die noodzakelijk zijn voor de toewijzing van specifieke doelgroepwoningen (bijvoorbeeld zorgwoningen).

Als u bij ons huurder bent leggen wij de volgende gegevens van u vast (voor zover van toepassing):

  • (Huur)betalingen
  • Achterstanden in (huur)betalingen
  • Klachten met betrekking tot overlast
  • Gegevens met betrekking tot verdenkingen van hennepteelt, woonfraude of overige strafrechtelijke gegevens met betrekking tot (het gebruik van) de woning.

Rijswijk Wonen verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Huur en verhuur: u kunt hierbij denken aan het uitvoeren van de huurovereenkomst, het berekenen en vastleggen van inkomsten, het innen van huren (inclusief het uit handen geven van achterstanden), onderhoud en reparatie, het behandelen van geschillen en de controle door de accountants.
  • Sociaal beheer: hierbij kunt u denken aan het opslaan en delen van de noodzakelijke persoonsgegevens om bijvoorbeeld woonfraude of hennepteelt te bestrijden en om de leefbaarheid in de buurt te verbeteren.
  • De uitvoering of toepassing van wet- en regelgeving.
  • Archiefbestemming: persoonsgegevens voor het archiefbeheer, wetenschappelijk, statistisch of historisch onderzoek.
  • Documentenbeheer: verwerkingen van inkomende en uitgaande documenten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld postregistratie en e-mailarchivering.
  • Videocameratoezicht: in het kader van de beveiliging, met behulp van duidelijk zichtbare videocamera's, van personen, gebouwen, terreinen en zaken.
  • Overig intern beheer: persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om de woningcorporatie goed te runnen.

Wij verwerken alleen uw gegevens voor zover dit wettelijk is toegestaan. De grondslagen die wij daarvoor hanteren zijn:

  • Overeenkomst: alle gegevens die noodzakelijk zijn voor het kunnen uitvoeren van de huurovereenkomst, inclusief het doen van onderhoud.
  • Wettelijke plicht: gegevens die wij verplicht moeten doorgeven aan bijvoorbeeld de Belastingdienst, politie en andere overheidsinstanties.
  • Gerechtvaardigd belang: gegevens die wij nodig hebben voor intern beheer, behartiging van onze belangen en beveiliging, waarbij de afweging is gemaakt tussen de zwaarte van het belang van Rijswijk Wonen en de inbreuk op de privacy van de huurder.
  • Vitaal belang: in geval van noodsituaties.
  • Ondubbelzinnige toestemming; overige gegevens worden alleen op basis van toestemming verwerkt, deze toestemming mag altijd ingetrokken worden.
Bekijk alle vragen in de categorie "Privacy"

Woonbelevingsonderzoek

We willen graag weten wat voor u belangrijk is om prettig te wonen in uw huis en in uw buurt. Daarom doen we een woononderzoek over hoe tevreden u hierover bent. Voorheen werkten wij met Onderzoeksbureau Tevreden.nl (een onderdeel van Feedback Company). In 2025 is deze partij vervangen voor Inceptivize (MoveXM). Zij voeren het onderzoek voor ons uit. Alle bewoners waarvan bij een e-mailadres hebben, ontvangen van Inceptivize (Move XM) een online vragenlijst. Daarna worden bewoners eventueel nog via de telefoon benaderd.

Uw reactie geeft ons een goed beeld van wat onze bewoners in een bepaalde buurt of wijk belangrijk vinden. Die informatie kunnen we gebruiken om samen met u en onze samenwerkingspartners te werken aan een prettige woonomgeving. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Woonbelevingsonderzoek"

Bouwen aan een goede dienstverlening

KWH onderzoekt voor ons wat huurders vinden van onze dienstverlening. KWH is het kennis- en kwaliteitscentrum voor woningcorporaties en helpt woningcorporaties om samen met huurders te werken aan goede dienstverlening. Dat doet ze onder andere door voor ruim 150 corporaties de waardering van huurders voor de dienstverlening van hun corporatie te onderzoeken. Ook wij zijn aangesloten bij KWH en laten onze dienstverlening door hen onderzoeken.

Rijswijk Wonen heeft uw naam en adresgegevens ter beschikking gesteld aan KWH voor onderzoek. Wij mogen dit doen, omdat het gaat om een eigen onderzoek. Dit is vastgelegd in de zogenaamde AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). U kunt ervan uitgaan dat KWH zorgvuldig met uw gegevens omgaan. Uw gegevens worden alleen voor dit onderzoek gebruikt en uw antwoorden blijven anoniem. Alleen gegevens die nodig zijn voor het uitvoeren van het onderzoek mogen aan het onderzoeksbureau verstrekt worden

Bekijk alle vragen in de categorie "Bouwen aan een goede dienstverlening"

Mijn Rijswijk Wonen

Heeft u nog geen account voor Mijn Rijswijk Wonen? Dan kunt u deze aanvragen via dit formulier.

Klik op de button 'Mijn Rijswijk Wonen' rechts boven in om in te loggen. U heeft hiervoor uw gebruikersnaam en ingestelde wachtwoord nodig. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Mijn Rijswijk Wonen"

Huurverhoging

Dit is de huur die u betaalt voor het gebruik van uw woning, zonder de mogelijke stook- en servicekosten. De netto huurprijs wordt ook wel de kale huur genoemd.

Nee, Rijswijk Wonen geeft de nieuwe huurprijs van uw woning door aan de Belastingdienst. Let er wel op dat uw juiste gegevens bekend zijn bij de Belastingdienst, daar bent u zelf verantwoordelijk voor. Dit kunt u controleren op www.mijntoeslagen.nl.

Bekijk alle vragen in de categorie "Huurverhoging"

Meest gestelde vragen en antwoorden Afrekening servicekosten en stookkosten 2023

U woont in een woning van Rijswijk Wonen. Naast de huur betaalt u elke maand een voorschot voor de servicekosten. Hiervan wordt bijvoorbeeld het schoonmaken van uw portiek betaald. Of het verbruik van elektra en/of water voor gezamenlijke ruimten.

In uw huur betaalt u iedere maand een voorschot voor de servicekosten. Deze servicekosten rekenen we ieder jaar met u af. Dit doen we aan de hand van de facturen die Rijswijk Wonen heeft gekregen van de energieleverancier en voor u heeft betaald. In de jaarlijkse afrekening ziet u wat de werkelijke kosten waren. Heeft u te veel betaald in uw voorschot? Dan krijgt u geld terug. Waren de kosten juist hoger? Dan betaalt u geld bij.

Bekijk alle vragen in de categorie "Meest gestelde vragen en antwoorden Afrekening servicekosten en stookkosten 2023"

Scootmobiel - Gebruik en Toegang

Nee, de stallingsplek is alleen voor scootmobielen. Andere voertuigen, zoals elektrische fietsen, zet u in de fietsenstalling. De accu van uw fiets kunt u in uw woning opladen.

Het stallen van een scootmobiel verhoogt het risico op brand vanwege de aanwezigheid van accu’s, opladers en brandbare materialen. Daarom zijn vanaf 1 juli 2024 de regels van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) aangepast. Er mogen geen scootmobielen meer staan in vluchtroutes in de algemene ruimten. Rijswijk Wonen heeft daarom op sommige plekken de stallingen uitgebreid of aangepast. Zo kunt u uw scootmobiel veilig stallen.

Bekijk alle vragen in de categorie "Scootmobiel - Gebruik en Toegang"

Scootmobiel - Kosten en Vergoeding

De vergoeding wordt aangepast op basis van de inflatie en eventuele wijzigingen in de elektriciteitskosten.

Nee, de vergoeding is een vast bedrag berekend op gemiddeld gebruik. Deze vergoedingen worden afgetrokken van de algemene elektrakosten. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Scootmobiel - Kosten en Vergoeding"

Scootmobiel - Veiligheid en Onderhoud

Alle stallingen voldoen aan de regels voor brandveiligheid die nu gelden en worden regelmatig gecontroleerd.

- Gebruik alleen een origineel laadstation dat hoort bij de scootmobiel.
- Geef de oplader een vaste plaats, zodat deze niet kan beschadigen of vallen.
- Gebruik geen verlengsnoer.
- Schakel de lader uit of trek de stekker uit het stopcontact, voordat u de scootmobiel van de lader afhaalt.
- Haal meteen de stekker uit het stopcontact als de scootmobiel helemaal is opgeladen.

Bekijk alle vragen in de categorie "Scootmobiel - Veiligheid en Onderhoud"

Veelgestelde vragen Hospita Verhuur

Tijdens de intake kijkt Hospi Housing samen met de hospita wat de mogelijkheden zijn en wat wel of niet is toegestaan. Zo wordt onder andere gekeken naar de eventuele gevolgen voor toeslagen of uitkeringen. Via de website, emails en nieuwsbrief worden hospita’s constant geïnformeerd over wetswijzigingen en andere nuttige informatie.  

Hospi Housing hanteert het woningwaarderingsstelsel voor de berekening van de maximale huurprijs. De meeste woningcorporaties hanteren als voorwaarde voor onderhuur dat de hoofdhuurder een ‘redelijke huurprijs’ vraagt ‘in verhouding met de huur die zelf wordt gevraagd’. In de praktijk komt dit neer op een huur tussen de €250,- en €450,-.

Bekijk alle vragen in de categorie "Veelgestelde vragen Hospita Verhuur"

Aanvraag inkomensgegevens

Rijswijk Wonen heeft uw inkomensgegevens nodig om de juiste huurverhoging voor uw woning te bepalen. Wij mogen van de overheid maximaal een huurverhoging van 5% of een inkomensafhankelijke huurverhoging doorvoeren. Voor huishoudens met een hoger inkomen mag een hogere huurverhoging worden toegepast dan voor huishoudens met een lager inkomen.

De Belastingdienst deelt huishoudens in drie categorieën in: laag, midden of hoog inkomen. Deze categorieën geven het gezamenlijke verzamelinkomen in 2023 aan van alle huidige bewoners van 23 jaar en ouder. Rijswijk Wonen ziet alleen in welke categorie uw huishouden valt, niet het exacte inkomensbedrag.

Bekijk alle vragen in de categorie "Aanvraag inkomensgegevens"

Huurverhoging

Woont u in een sociale huurwoning? En had u in 2023 een inkomen boven de € 57.143 (voor eenpersoonshuishoudens) of € 66.126 (voor meerpersoonshuishoudens)? Dan kan uw huur extra stijgen op basis van uw inkomen. De huur blijft altijd onder de maximale huurprijs van uw woning. Deze maximale prijs hangt af van het aantal woningwaarderingspunten van de woning.

  • De inkomensafhankelijke huurverhoging voor de categorie midden huishoudinkomen is maximaal €50,-.
  • De inkomensafhankelijke huurverhoging voor de categorie hoog huishoudinkomen is maximaal €100,-.
Bekijk alle vragen in de categorie "Huurverhoging"

Huurbevriezing 2025

De wet verplicht ons om u minimaal 2 maanden voor 1 juli te informeren over een huurverhoging. Op het moment van versturen was de aangekondigde huurbevriezing nog niet vastgesteld in de voorjaarsnota en ook nog niet uitgewerkt in wet- en regelgeving. Daarom hebben wij u alvast geïnformeerd op basis van de huidige regels.

Nee. Het voorstel maakt onderdeel uit van het akkoord over de voorjaarsnota, maar is nog niet vastgelegd in wet- en regelgeving. Pas als dat wel zo is, kunnen wij het echt doorvoeren.

Bekijk alle vragen in de categorie "Huurbevriezing 2025"

Huurverhoging 2025

Ja, de huurverhoging gaat door zoals eerder in april aangekondigd.

Omdat we u wettelijk minimaal 2 maanden van tevoren moeten informeren. De huurverhoging is dus al in april aangekondigd.

Bekijk alle vragen in de categorie "Huurverhoging 2025"

Servicekosten

U woont in een woning van Rijswijk Wonen. Naast de huur betaalt u elke maand een voorschot voor de servicekosten. Hiervan wordt bijvoorbeeld het schoonmaken van uw portiek betaald. Of het verbruik van elektra en/of water voor gezamenlijke ruimten. 

In uw huur betaalt u iedere maand een voorschot voor de servicekosten. Deze servicekosten rekenen we ieder jaar met u af. Dit doen we aan de hand van de facturen die Rijswijk Wonen heeft gekregen van de leveranciers en voor u heeft betaald. In de jaarlijkse afrekening ziet u wat de werkelijke kosten waren. Heeft u te veel betaald in uw voorschot? Dan krijgt u geld terug. Waren de kosten juist hoger? Dan moet u bijbetalen.

Bekijk alle vragen in de categorie "Servicekosten"

Stookkosten

U woont in een woning en u heeft geen eigen cv-ketel. Uw woning wordt verwarmd door blokverwarming. Dit betekent dat Rijswijk Wonen de kosten voor verwarming aan de energieleverancier betaalt. Op uw radiatoren zitten metertjes die uw verbruik meet. Op basis van uw verbruik wordt door het bedrijf ISTA uw jaarlijkse kosten voor verwarming uitgerekend. Daarom krijgt u naast de afrekening van Rijswijk Wonen ook de berekening van ISTA.Deze jaarlijkse kosten moet u betalen. Om deze kosten over het hele jaar te verspreiden, betaalt u een maandelijks voorschot. Heeft u meer verbruikt dan u maandelijks aan voorschot heeft betaald, dan moet u daarvoor bijbetalen. Heeft u minder verbruikt, dan krijgt u geld terug.

Over de stookkosten mogen we volgens de wet maximaal 2% administratiekosten rekenen. Wij laten de meting en verdeling doen door ISTA. Daarom mogen we niet meer dan 1% administratiekosten rekenen voor het maken van de afrekeningen.

Bekijk alle vragen in de categorie "Stookkosten"

Aanpassing voorschotten

Dat doen we als u de afgelopen jaren meer betaalde dan de werkelijke kosten waren. Zo betaalt u niet onnodig te veel vooruit.

Omdat de werkelijke kosten in 2024 hoger waren dan wat u maandelijks betaalde. Met een hoger voorschot sluiten we beter aan bij die kosten en proberen we te voorkomen dat u een hoge afrekening krijgt.

Bekijk alle vragen in de categorie "Aanpassing voorschotten"

Veelgestelde vragen friendswonen

Een friendswoning is een woning die je samen met een vriend(in), broer/zus of studiegenoot kunt huren. Jullie hebben ieder je eigen slaapkamer, maar delen de keuken, badkamer en woonkamer. Beide huurders staan op het huurovereenkomst en hebben gelijke rechten. 

In 2024 is Rijswijk Wonen gestart met een pilot woning delen. Friendswonen is hier een onderdeel van. Met deze pilot probeert Rijswijk Wonen de bestaande woningvoorraad beter te benutten. Hiermee proberen we meer personen een kans te geven op een woning. Eind 2026 wordt dit pilot geëvalueerd. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Veelgestelde vragen friendswonen"

Veelgestelde vragen energieverbruik

Rijswijk Wonen helpt bewoners het verbruik van gas en elektriciteit te beperken. Dat doen we niet alleen met bespaartips, maar ook met de volgende manieren:

  • We isoleren onze woningen tijdens renovatiewerkzaamheden, maar ook met bijzondere acties, zoals het vervangen van enkel glas. Dit zorgt ervoor dat u comfortabeler woont en het energieverbruik wordt beperkt
  • Bij groot onderhoud verduurzamen we de woningen
  • Onze nieuwbouwwoningen zijn volledig gasvrij
  • We zijn een proef begonnen met individuele warmtepompen
  • Na bijna alle ééngezinswoningen te hebben voorzien van zonnepanelen, gaan we verder met het aanbrengen van zonnepanelen op de hoogbouw
  • We hebben energiebesparende douche-warmte-terug-winnings systemen, die op aanvraag beschikbaar zijn
  • We bieden bewoners inzicht in het energieverbruik bij Blokverwarming, middels Homii
  • Energieloket: voor hulp bij en vragen over energiezuinig wonen. Alle informatie vindt u via deze link.
  • Energie-fixers Just For You: de gemeente Rijswijk zet Energie-fixers in. Zij geven energiebespaartips en brengen gratis energiebesparende maatregelen aan in uw woning. U ontvangt vooraf een brief van de gemeente als de Energie-fixers bij u langskomen. U kunt ook zelf een afspraak inplannen via deze link.
  • Energiebespaartips: bekijk de tips via deze link en bespaar meteen op uw kosten voor verwarming, verlichting en huishoudelijke apparaten.
Bekijk alle vragen in de categorie "Veelgestelde vragen energieverbruik"