De voorschotten voor de service- en/of stookkosten worden per 1 oktober 2025 aangepast
Vanaf 1 oktober 2025 verandert voor veel bewoners het maandelijkse voorschot voor de service- en/of stookkosten. Voor sommige bewoners betekent dit een verhoging. Voor anderen gaat het bedrag juist omlaag of blijft het bijna hetzelfde. U krijgt deze maand een brief met uw nieuwe voorschot.
De voorschotten worden aangepast zodat ze beter passen bij de werkelijke kosten
Elk jaar maken we een eindafrekening. Daarin verrekenen we de werkelijke kosten van onder andere schoonmaak, onderhoud, groenvoorziening en stookkosten met de voorschotten die zijn betaald.Moest u de afgelopen jaren vaak bijbetalen? Dan gaat uw voorschot omhoog. Daarmee willen we voorkomen dat u opnieuw een hoge eindafrekening krijgt.
Betaalde u steeds meer dan nodig? Dan gaat uw voorschot juist omlaag. Zo betaalt u niet onnodig teveel vooruit.
Blijft uw bedrag bijna gelijk? Dan past het goed bij de werkelijke kosten.
Het kan dat u bij de afrekening over 2025 nog moet bijbetalen of terugkrijgen
Ieder jaar rekenen we over een periode van januari tot december af. Omdat de aanpassing pas per oktober ingaat, is het voorschot dit jaar niet over het hele jaar aangepast. Daarom kan het zijn dat u bij de afrekening over 2025 nog moet bijbetalen of terugkrijgen.
Wat betekent dit voor u?
- Betaalt u via automatische incasso? Dan hoeft u niets te doen, wij passen het bedrag automatisch aan.
- Maakt u de huur zelf over? Dan vragen wij u om vanaf oktober het nieuwe bedrag over te maken. In de brief die u van ons krijgt, staat precies welk bedrag voor uw woning geldt.
We begrijpen dat dit lastig kan zijn
Misschien maakt u zich zorgen of vindt u het lastig dat er opnieuw iets verandert. Dat begrijpen we. Daarom willen we u duidelijk laten weten:
- Heeft u al een betalingsregeling om de afrekening van 2024 te betalen? Die blijft gewoon doorlopen. Het nieuwe voorschot staat daar los van.
- Misschien bent u het niet eens met de afrekening van 2024 en heeft u daarover al vragen gesteld. Dan kan het vervelend zijn om nu ook een verhoging te krijgen. We begrijpen dat. Uw vragen en bezwaren nemen wij serieus en we komen daar zo snel mogelijk bij u op terug. Als blijkt dat uw nieuwe voorschotbedrag niet klopt, passen wij dit natuurlijk aan.Vindt u het lastig om het hogere bedrag te betalen? Neem gerust contact met ons op. Samen zoeken we naar een oplossing die bij uw situatie past.