Afrekening stook- en servicekosten
Uw huurprijs bestaat in ieder geval uit de kale huur. Dit is de prijs voor het huren van uw woning. Dit wordt ook wel de netto huur genoemd. Soms betaalt u, naast de huur, ook elke maand een voorschot voor servicekosten en/of stookkosten. Elk jaar maken we de eindafrekening op: we kijken naar wat u daadwerkelijk heeft verbruikt en wat de kosten waren.
- Servicekosten: dit zijn de kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak van portieken, glasbewassing, elektriciteit voor verlichting en onderhoud van groene en gemeenschappelijke ruimtes.
- Stookkosten: dit zijn de kosten voor de levering van warmte aan woningen die geen eigen cv-ketel hebben. Deze woningen hebben een blokverwarming.
Zo werkt de afrekening in de praktijk:
- De afrekening is per kalenderjaar: van 1 januari tot en met 31 december.
- Bent u in het jaar verhuisd? Dan verrekenen we alleen over de periode dat u in de woning woonde.
- U krijgt de eindafrekening elk jaar tussen eind maart en eind juni.
Meest gestelde vragen en antwoorden
Servicekosten
-
U woont in een woning van Rijswijk Wonen. Naast de huur betaalt u elke maand een voorschot voor de servicekosten. Hiervan wordt bijvoorbeeld het schoonmaken van uw portiek betaald. Of het verbruik van elektra en/of water voor gezamenlijke ruimten.
-
In uw huur betaalt u iedere maand een voorschot voor de servicekosten. Deze servicekosten rekenen we ieder jaar met u af. Dit doen we aan de hand van de facturen die Rijswijk Wonen heeft gekregen van de leveranciers en voor u heeft betaald. In de jaarlijkse afrekening ziet u wat de werkelijke kosten waren. Heeft u te veel betaald in uw voorschot? Dan krijgt u geld terug. Waren de kosten juist hoger? Dan moet u bijbetalen.
-
Vaak is dit mogelijk. Vraag een betalingsregeling aan via het telefoonnummer 070 33 64 200 of via e-mail info@rijswijkwonen.nl.
-
We berekenen de eindafrekening servicekosten voor een kalenderjaar. Dus van 1 januari tot en met 31 december. Bent u tijdens het kalenderjaar verhuisd? In de brief staat voor welke periode wij de servicekosten afrekenen. Als u bijvoorbeeld op 1 maart bent verhuisd, dan berekenen we de servicekosten over de periode 1 januari tot en met 28 februari. De eindafrekening gebeurt ieder jaar tussen eind maart en eind juni.
-
Over de servicekosten berekenen we 5% administratiekosten. Dit mogen we, volgens de wet, rekenen voor het opstellen, boeken en betalen van facturen en het maken van de afrekeningen. De administratiekosten rekenen we met u af over de werkelijk gemaakte kosten.
-
Heeft u het idee dat de afrekening niet klopt, neem dan contact op met Rijswijk Wonen. U bereikt ons via e-mail info@rijswijkwonen.nl of telefonisch via 070 33 64 200.
-
Nog niet alle afrekeningen stook- en servicekosten zijn verstuurd. U krijgt deze voor 1 juli 2025. U wordt persoonlijk geïnformeerd als u de afrekening later krijgt dan 1 juli.
Stookkosten
-
U woont in een woning en u heeft geen eigen cv-ketel. Uw woning wordt verwarmd door blokverwarming. Dit betekent dat Rijswijk Wonen de kosten voor verwarming aan de energieleverancier betaalt. Op uw radiatoren zitten metertjes die uw verbruik meet. Op basis van uw verbruik wordt door het bedrijf ISTA uw jaarlijkse kosten voor verwarming uitgerekend. Daarom krijgt u naast de afrekening van Rijswijk Wonen ook de berekening van ISTA.Deze jaarlijkse kosten moet u betalen. Om deze kosten over het hele jaar te verspreiden, betaalt u een maandelijks voorschot. Heeft u meer verbruikt dan u maandelijks aan voorschot heeft betaald, dan moet u daarvoor bijbetalen. Heeft u minder verbruikt, dan krijgt u geld terug.
-
Over de stookkosten mogen we volgens de wet maximaal 2% administratiekosten rekenen. Wij laten de meting en verdeling doen door ISTA. Daarom mogen we niet meer dan 1% administratiekosten rekenen voor het maken van de afrekeningen.
-
Ook als de thermostraatkraan dicht is, staat de vorstbeveiliging aan. Bij een temperatuurverschil van meer dan 4,5 graden geeft het element warmte af om te voorkomen dat leidingen bevriezen.
-
Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder leest u een aantal voorbeelden:
- Het huishouden van uw buren is anders. Als uw buren met minder personen in een woning wonen, verbruiken zij meestal ook minder.
- De situatie van de buren is anders dan die van u. Er is misschien altijd iemand thuis bij de buren, terwijl u overdag werkt. Als er vaker iemand thuis is, wordt er meestal ook meer warmte verbruikt. Ook leeftijd kan van invloed zijn op het verbruik. Oudere mensen hebben het meestal sneller koud en zetten daardoor de verwarming sneller aan.
- Mensen hebben verschillende voorkeuren. Vindt u 20 graden een fijne temperatuur? Misschien vinden uw buren 18 graden fijner, of juist 23 graden. Niet iedereen gebruikt de verwarming hetzelfde.
- De woning kan anders geïsoleerd zijn. Niet elke woning houdt warmte op dezelfde manier vast. Dubbel glas isoleert een woning bijvoorbeeld beter dan enkel glas.
- De woning kan anders ingedeeld zijn. Soms is er bijvoorbeeld een muur weggehaald. Of juist een extra slaapkamer gemaakt. Het kan zijn dat hierdoor meer of minder kamers warm gestookt worden.
-
In 2023 was er een subsidie van de overheid voor de stookkosten. Dit was omdat energie toen erg duur was. De subsidie heet de 'Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming' (TTB). De subsidie kreeg u alleen over 2023. Voor 2024 is er geen subsidie meer.