Maatregelen coronavirus: veelgestelde vragen en antwoorden

Om het besmettingsgevaar voor onze klanten en de medewerkers zoveel mogelijk te beperken, nemen we een aantal maatregelen. Op deze pagina leest u veelgestelde vragen aan Rijswijk Wonen en onze antwoorden. Wij vullen het overzicht regelmatig aan met nieuwe vragen en antwoorden.

Is het kantoor van Rijswijk Wonen geopend?

U bent welkom op afspraak, mits u geen griep- of verkoudheidsklachten heeft. Maak alleen een afspraak als het gesprek echt niet via telefoon of per e-mail kan. We kunnen nu niet zeggen wanneer ons kantoor weer opengaat voor vrije inloop. Wij volgen de adviezen van het RIVM op. Hier vindt u onze contactgegevens.

Kan ik bij jullie op kantoor de huur komen betalen?

Ons kantoor is alleen (op afspraak) geopend voor zaken die niet op een andere manier geregeld kunnen worden. Neemt u in dit geval contact op met uw bank, zodat u het digitaal kunt overmaken.

Ik wil graag een medewerker spreken. Kan dat?

Ja, dat kan. We zijn digitaal en telefonisch bereikbaar:

Wij zijn telefonisch bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 08.15 tot 16.15 uur en op vrijdag van 08.00 tot 12.00 uur. Wij hebben een beperkte bezetting, dus de wachttijden bij de telefoon zijn mogelijk langer dan u van ons gewend bent.

Voor spoedreparaties is (070) 33 64 200 ook buiten kantooruren bereikbaar. Ook kunnen we helaas niet garanderen dat u binnen twee werkdagen een reactie heeft op uw e-mail. Wel garanderen wij ons dat we ons best doen!

Ik wil een reparatie melden. Kan dat?

Ja, dat kan. U kunt uw reparatieverzoek doorgeven via onze website of bellen naar (070) 33 64 200. Reparaties worden in de meeste gevallen uitgevoerd. De vakman die u bezoekt houdt zich tijdens het bezoek aan de richtlijnen van het RIVM en heeft zelf geen griep- of verkoudheidsklachten.

Heeft u zelf griep- of verkoudheidsklachten? Geef dit vooraf aan ons door. We stellen de reparatie uit om verdere verspreiding van het virus te voorkomen.

Gaan de werkzaamheden van onderhoudsprojecten door?

Alle werkzaamheden die met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM door kunnen gaan, gaan door. Als we bij bewoners binnen moeten zijn, doen we dat altijd in overleg met de bewoner.

Hoe verkrijg ik een verhuurdersverklaring of huurspecificatie?

Neem contact op met ons Klant Contact Centrum via (070) 33 64 200 of via info@rijswijkwonen.nl. Wij sturen u het gevraagde document per post of digitaal op.

Ik heb hulp nodig bij uploaden van documenten in Mijn Woonnet Haaglanden

Wij begrijpen dat het lastig kan zijn om documenten te digitaliseren en helpen u hier dus graag bij. Neem telefonisch contact op met ons Klant Contact Centrum via (070) 33 64 200 en proberen u telefonisch instructies te geven. Of kijk op de vraag- en antwoordpagina van Woonnet Haaglanden.

Ik heb extra portieksleutels nodig. Hoe kom ik hieraan?

Neem contact op met ons Klant Contact Centrum via (070) 33 64 200 of via info@rijswijkwonen.nl. Dan bespreken we wat we voor u kunnen betekenen.

Gaat de groepsbezichtiging van een woning door?

Nee, groepsbezichtigingen gaan tot nader bericht niet door. We organiseren individuele bezichtigingen. Een individuele bezichtiging worden in aangepaste vorm gedaan. Nadat uw dossier is goedgekeurd kunt u de sleutel van de woning bij ons op kantoor ophalen. U kunt de woning bekijken en daarna de sleutel weer inleveren. Als borg vragen we u om uw legitimatiebewijs achter te laten.

Gaat het tekenen van de huurovereenkomst door?

Ja, afspraken voor het ondertekenen van contracten gaan door. Als u gezondheidsklachten heeft, dan vragen wij u dit vooraf te melden. De afspraak wordt dan uitgesteld. Tijdens de afspraken nemen onze medewerkers de volgende maatregelen en vragen u hetzelfde te doen:

  • Ze houden anderhalve meter afstand tot u
  • Ze schudden geen handen
  • Ze wassen hun handen voor en na de afspraak
  • Ze niezen en hoesten in hun elleboog
Ik heb de huur opgezegd. Gaan de inspecties door?

Normaal gesproken komt een medewerker twee keer bij u langs tijdens een voor- en eindinspectie. Omdat wij maatregelen nemen tegen de verspreiding van het coronavirus, verlopen de voor- en eindinspectie anders dan gebruikelijk. Hieronder leest u wat dit voor u betekent.

Voorinspectie
Een medewerker komt nu niet bij u langs, maar neemt telefonisch contact met u op. U neemt in het telefoongesprek samen met onze medewerker alle belangrijke punten door die u geregeld moet hebben, voor u de woning aan ons teruggeeft. Uw vragen kunt u gerust stellen tijdens het gesprek, zodat u weet waar u aan toe bent.

Eindinspectie
De eindinspectie wordt wel uitgevoerd in de woning. Heeft u gezondheidsklachten? Geef dit van tevoren door. Dan stellen we de eindinspectie uit. Onze medewerkers nemen tijdens de inspectie de volgende maatregelen en wij vragen u om hetzelfde te doen:

  • Ze houden anderhalve meter afstand tot u
  • Ze schudden geen handen
  • Ze wassen hun handen voor en na de afspraak
  • Ze niezen en hoesten in hun elleboog
Ik heb een acuut betalingsprobleem. Wat nu?

Wij gaan coulant om met acute betalingsproblemen. Neem contact met ons op zodat we samen op zoek kunnen naar een oplossing.

Kan ik huurverlaging aanvragen?

Bij Rijswijk Wonen kunnen huurders met een laag inkomen en een relatief hoge huur huurverlaging aanvragen. Wij sluiten hiermee aan bij het landelijke Sociaal huurakkoord, waarbij corporaties gezamenlijk met de Woonbond afspraken hebben gemaakt over verbetering van betaalbaarheid voor de huurders. Lees hier meer over de mogelijkheden en voorwaarden.

Wordt huisafval nog opgehaald?

Avalex doet er alles aan om afval op te blijven halen. Om dit te garanderen, neemt Avalex maatregelen. De dagen van inzameling en openingstijden van de afvalbrengstations kunnen mogelijk wijzigen. Avalex houdt bewoners op de hoogte via de website www.avalex.nl.

Wordt grof huisvuil nog ingezameld?

Wilt u uw grofvuil kwijt? Zet het niet zo maar op straat! Breng het zelf naar de milieustraat van Avalex. Avalex handelt alleen ingeplande grofvuilafspraken af en boekt geen nieuwe afspraken. Zo zijn meer mensen beschikbaar om de reguliere afvalinzameling te kunnen doen. De milieustraat voor inwoners van Rijswijk is aan de Laan van ’s Gravenmade 9, 2495 BD Den Haag. Kijk voor meer informatie op www.avalex.nl.

Gaan (bewoners)bijeenkomsten door?

Bewonersbijeenkomsten organiseren we in overleg met de bewoners: ofwel fysiek binnen de richtlijnen van het RIVM of online.

Ik heb last van de buren. Wat nu?

Overlastzaken handelen we zoveel mogelijk telefonisch of per e-mail af. U kunt overlast of zorgen over uw buren of omgeving online bij ons melden.

Wat is het beleid van Onderwatershof?

De woonzorglocatie is gesloten voor al het bezoek. Deze regel geldt vanaf 2 april ook voor de bewoners van de zelfstandige huurwoningen in deze locatie. Ook geldt voor deze bewoners dat zij, voor hun uw eigen bescherming en die van de medebewoners niet meer de wijk mogen lopen. Vanzelfsprekend kunt u wel gebruik maken van de tuin en de balkons. We begrijpen dat u met deze maatregel tegen een aantal praktische zaken aanloopt. Wij hopen dat u daar zelf een oplossing voor kunt vinden. Als dit niet lukt, dan kan Onderwatershof u in de volgende zaken ondersteunen:

De boodschappen: Uw naaste kan zorgen voor de boodschappen en deze op maandag of donderdag tussen 10.00 uur en 12.00 uur afgeven. Wij zorgen dat dit naar uw appartement wordt gebracht. U kunt er voor kiezen om online uw boodschappen te bestellen. Ook hierbij geldt dat dit op maandag kan worden bezorgd tussen 10.00 uur en 12.00 uur.

Maaltijden: U kunt, wanneer gewenst, gebruik maken van de warme maaltijdenservice van Cardia (in de avond). Dit gaat via een Cardia Cash Card of maaltijdenkaart. Dit kunt u bij de receptie verkrijgen.

Was: Wanneer uw naaste uw was verzorgt, kunnen wij de aanlevering van schone en vuile was verzorgen.

Post: U kunt uw eigen post dagelijks ophalen tot 12.00 uur.

Afval: U kunt uw afval deponeren in de container beneden bij de zij ingang (bij de parkeerplaats).

Externen: Externe leveranciers mogen ook het pand in deze periode niet betreden.
Medewerkers van thuiszorg of hulp bij het huishouden mogen nog wel het pand betreden. Daarentegen geldt dit niet voor de particuliere hulp (bijvoorbeeld uw schoonmaakster). Cardia kan hierin wellicht iets voor u betekenen.

Beeldbellen: U wilt natuurlijk uw naasten zo goed mogelijk informeren over hoe het met u gaat. Wij zijn druk aan het inregelen om bijvoorbeeld faciliteiten als beeldbellen op de locaties beschikbaar te stellen.

Wanneer u zorg of huishoudelijke hulp via een thuiszorgorganisatie krijgt, kan dit gewoon doorgang vinden. Heeft u particuliere hulp bijvoorbeeld in de schoonmaak dan is dat helaas niet meer mogelijk. U kunt eventueel schoonmaak hulp via Onderwatershof inhuren.

Heeft u andere zaken waar u tegenaan loopt? Wilt u dan contact opnemen met de receptie?

Ik vermoed huiselijk geweld bij de buren. Wat kan ik doen?

Deel uw zorg! Op www.ikvermoedhuiselijkgeweld.nl leest u meer over het herkennen van signalen en met wie u in gesprek kunt gaan. In alle gevallen kunt u via 0800-2000 terecht bij Veilig Thuis.

Op welke manier kunnen inwoners elkaar helpen?

Door de genomen maatregelen tegen het Coronavirus komen veel mensen thuis te zitten. In de samenleving ontstaan verschillende initiatieven om elkaar te helpen.

Welzijn Rijswijk

Welzijn Rijswijk vindt het belangrijk dat iedereen zijn of haar hart kan luchten. Eén van de gevolgen van de noodmaatregelen is dat er inwoners zijn die niemand meer spreken, in een sociaal isolement komen. Juist nu kan het zo fijn zijn om een praatje te maken met een ander. Daarom willen zij inwoners van Rijswijk vragen te helpen! Hebt u behoefte aan een telefoontje? Of wilt u juist een ander een hart onder de riem steken? Ga naar www.welzijn-rijswijk.nl/incontact. Hier kunt u een formulier invullen of ga naar het digitale prikbord om in contact met elkaar te komen. Welzijn Rijswijk brengt de mensen met elkaar in verbinding, zodat inwoners elkaar kunnen ondersteunen. Zo hoeft niemand zich alleen te voelen. Uiteraard gebruikt Welzijn Rijswijk uw gegevens alleen om u te koppelen aan een andere inwoner.

Overzicht initiatieven

Op de website van Welzijn Rijswijk https://www.welzijn-rijswijk.nl/extra-berichtgeving-n-a-v-het-coronavirus/ vindt u meer informatie over de lokale initiatieven en bijbehorende contactgegevens.

Ik voel me eenzaam. Wat kan ik hier aan doen?

Er zitten nu veel mensen thuis. Elkaar bezoeken kan in veel gevallen niet meer. Dat kan heel eenzaam voelen. Hieronder vindt u een aantal landelijke initiatieven om dit tegen te gaan:

ANBO telefoonlijn
Door het coronavirus krijgen ouderen in Nederland minder bezoek en aandacht van hun omgeving. De Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) heeft daarom een speciale telefoonlijn geopend voor ouderen die zich eenzaam voelen. Het telefoonnummer is 0348-466666

Rode Kruis hulplijn
Het Rode Kruis heeft een hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten in verband met het coronavirus. Wie hulp kan gebruiken, kan vanaf 09.00 uur het nummer 070-4455888 bellen.

Een tegen Eenzaamheid, de Luisterlijn
U kunt 24 uur per dag terecht bij de Luisterlijn voor een gesprek van mens tot mens via 0900 0767. Het kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders. De vrijwilligers van de Luisterlijn hebben tijd en aandacht voor uw verhaal. Ze luisteren, denken met je mee, staan even naast je. Anoniem. De Luisterlijn is bereikbaar per:

De Zilverlijn
De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. De Zilverlijn is voor alle ouderen die het leuk vinden om regelmatig een praatje te maken aan de telefoon. Of het nu gaat om een gezellig praatje, een goed gesprek of een luisterend oor, iedereen is welkom. De onderwerpen van het gesprek bepalen deelnemer en vrijwilliger uiteraard zelf. Deelname is gratis en vrijblijvend. Een telefoontje duurt ongeveer 20 minuten.
Uiteraard zijn alle gesprekken vertrouwelijk. U kunt u aanmelden via 088 344 2000 of online https://www.ouderenfonds.nl/aanmeldenzilverlijn

Waar kan ik meer landelijke informatie vinden?

Kijk voor maatregelen en actuele informatie over het coronavirus:

Ook is er een landelijk informatienummer 0800-1351

Laatste update: 1 september 2020

We vragen om uw begrip.

We werken met een kleine bezetting. De wachttijden aan de telefoon kunnen daardoor langer zijn dan u gewend bent. Mogelijk lukt het ons ook niet om uw e-mail binnen twee dagen te beantwoorden en ook het oplossen van een probleem kan soms langer duren dan gewenst.