Persbericht: Alternatieve oplossing fontein Rembrandtkade wordt onderzocht

5 februari 2018

De fontein op de hoek van de Rembrandtkade en de Lindelaan in Rijswijk (Z-H) was enige tijd geleden onderwerp van gesprek. De fontein verkeert in slechte staat en vraagt om een flinke reparatie- en onderhoudsinvestering. Aangezien woningcorporatie Rijswijk Wonen sinds de nieuwe woningwet nauwelijks mag investeren anders dan in sociale woningbouw, had de corporatie een alternatieve oplossing bedacht. Ze was voornemens de fontein tegen beperkte kosten om te bouwen naar een plantenbak en de muur te verwijderen. Deze alternatieve oplossing maakte het een en ander los in de wijk en omwonenden waren het daar niet mee eens.

Initiatief MBO Mondriaan Bouw
De Bewonersvereniging Rijswijk heeft daarop het idee geopperd om met de MBO-opleiding Mondriaan Bouw in gesprek te gaan. Zij stelden voor om samen te onderzoeken of de fontein en de muur door de leerlingen opgeknapt kunnen worden. Rijswijk Wonen heeft dit voorstel aangenomen en de gesprekken met het Mondriaan vinden inmiddels plaats. Er wordt onderzocht wat de mogelijkheden en de haalbaarheid van dit initiatief zijn.

Alleen reparatiewerkzaamheden, geen onderhoud
Als Rijswijk Wonen tot een overeenkomst met het Mondriaan komt, dan betreft dit alleen reparatie- en vervangingswerkzaamheden. Het onderhoud van de fontein kan helaas niet door Mondriaan-studenten worden uitgevoerd.

Vrijwilligers gezocht
Daarom doet Rijswijk Wonen een beroep op vrijwilligers. Zij hoopt dat er onder de omwonenden die zich hebben ingezet om de fontein te behouden, ook mensen zijn die hun steentje willen bijdragen aan het onderhoud. Dit gaat om  incidentele werkzaamheden als: het dichtzetten van de kraan bij vrieskou, het schoonmaken of vervangen van de pomp en het onkruidvrij houden van het water. De inzet van vrijwilligers is noodzakelijk om dit project door te kunnen laten gaan.

Heeft u interesse of wilt u meer informatie? Neemt u dan contact op met de voorzitter van de Bewonersvereniging Rijswijk, Emmy Meurs, per e-mail via: emmymeurs@hotmail.com.

Noodzakelijke demontage van de muur achter de fontein
De muur achter de fontein verkeert in dermate slechte staat, dat daar direct actie op moet worden ondernomen. De leisteenplaten sluiten niet meer aan en kunnen loslaten waardoor een gevaarlijke situatie ontstaat. Omdat veiligheid voorop staat, wordt de muur binnenkort gedemonteerd. De leisteenplaten worden opgeslagen, totdat er meer duidelijkheid is over een definitieve oplossing.

Wijkligging

Waarschuwing: oplichting met SMS-jes uit naam van Rijswijk Wonen
19 juli 2018
Wij hebben een melding gekregen dat mensen sms-berichten ontvangen met een afspraakbevestiging van Rijswijk Wonen. Dit zijn valse berichten die niet van ons afkomstig zijn.

Veilig en bewust omgaan met informatie
23 maart 2018
Als woningcorporatie hebben we veel gevoelige informatie in ons bezit. We beseffen dat het zeer belangrijk is dat we deze informatie sterk beveiligen.

'Spijt dat we niet jaren eerder hebben gekozen voor een HR ketel'
23 maart 2018
Rijswijk Wonen vervangt in 678 woningen de geisers en moederhaarden door een HR combiketel. Wat zijn de ervaringen van bewoners bij wie de werkzaamheden achter de rug zijn?